Prosto znaczy skutecznie, czyli wszystko o microcopy w UX writingu

Copywriting ma wiele wymiarów, jednak cel jest jeden – stworzenie treści tekstowych, które mają być maksymalnie użyteczne dla czytającego je człowieka. W UX writing istnieje dziedzina tzw. microcopy, która ma ogromne znaczenie dla funkcjonalności różnych programów czy systemów. Czym właściwie jest microcopy, i jak efektywnie tworzyć treści?

Microcopy – funkcjonalność na najwyższym poziomie

Na początek warto wyjaśnić, czym właściwie jest odłam microcopy, i na czym polega – są to najczęściej krótkie, treściwe teksty, które mają za zadanie zapewnić funkcjonalność użytkownikom strony, i pomóc im rozeznać się w jej układzie. Przykładem są m.in. zakładki, wskazówki, jak zresetować hasło do strony, czy tytuły podstron, dzięki czemu użytkownik szybko i sprawnie będzie poruszał się po stronie. Tworzeniu microcopy, będącego odłamem dziedziny UX writing, towarzyszyć muszą liczne zasady i wytyczne, które będą jednocześnie spełniały swoje funkcjonalne zadanie, ale i będą pasować do reszty narracji danej strony. Błędem, który na szczęście coraz rzadziej się pojawia jest zupełne odcięcie tekstów microcopy od reszty tekstów znajdujących się na stronie – w idealnej wersji, całość będzie spójna i jednocześnie cały czas funkcjonalna.

Jak tworzy się microcopy?

W zależności od przeznaczenia tekstów, strony, na której się one znajdą, każde zlecenie różni się od pozostałych. Najważniejszą zasadą tworzenia microcopy jest zwięzłość i funkcjonalność. Teksty powinny być krótkie i treściwe, i przede wszystkim nie pozostawiać miejsca na niejasność komunikatu. Teksty powinny być trafnymi wskazówkami dla użytkownika, by mógł on płynnie przemieszczać się po stronie i znaleźć to, czego aktualnie potrzebuje i szuka. Tworzenie microcopy rozpoczyna się najczęściej od dogłębnej analizy strony, nierzadko niezbędna jest również współpraca z podmiotem odpowiedzialnym za techniczne powstanie strony, by zgrać wszystko w jedną, spójną całość. Dlatego też dobrym pomysłem jest powierzenie stworzenia strony internetowej firmy instytucji, która oferuje usługi nie tylko IT i informatyczne, ale również z zakresu User Experience. Kluczem do sukcesu w tej dziedzinie jest prosty język, trafne i konkretne zdania – nie ma tu miejsca na długie i wymyślne treści, ponieważ użytkownik najpewniej ich nie przeczyta, i tym samym dalej nie uzyska odpowiedzi na nurtujące go w danej chwili pytanie.

Dlaczego styl tworzenia microcopy jest tak istotny?

Odpowiednio stworzone teksty w ramach microcopy znacznie ułatwiają użytkownikom korzystanie ze strony internetowej, dzięki czemu nie tylko chętniej zapoznają się z oferowanymi produktami, ale przede wszystkim nie będą szukali pomocy u konsultantów obsługi klienta, co może znacznie odciążyć ich pracę. Dodatkowo wysokiej jakości microcopy ma ogólny wpływ na odbiór i wrażenia użytkownika – im są one lepsze, tym większa szansa, że jeszcze raz odwiedzi stronę i dokona zakupu. Specjaliści z zakresu microcopy mają coraz więcej pracy, a to wszystko dzięki rosnącemu zrozumieniu tego, jak ważne jest to zagadnienie przy tworzeniu strony internetowej.

Artykuł partnera
Udostępnij:
Oceń:

Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

traks
28.11.2022, 9:29
traks
Obsługa informatyczna firm - u kogo? Kto miał do czynienia z tą firmą - https://www.teleaudyt.pl/uslugi-informatyczne/ ? Czy warto na nią postawić? Wiadomo - kluczowe znaczenie ma dla nas najwyższa jakość realizacji. Sugestie, podpowiedzi?