Czy szkoły z Warmii i Mazur zdały egzamin z nauczania online?

  • 18 czerwca 2020, 12:22
  • informacja prasowa
  • Edukacja
fot. pixabay
Zbliżający się koniec roku szkolnego to dobra okazja do tego, aby podsumować, jak szkoły z Regionu poradziły sobie z nauczaniem zdalnym. 68% uczniów z woj. warmińsko-mazurskiego miało zorganizowane nauczanie online. Jak poradziły sobie z tym wyzwaniem szkoły i dzieci? Zdaniem 89% rodziców, jedną z największych barier utrudniających prowadzenie lekcji przez Internet jest brak narzędzi w domach uczniów (takich jak np. laptop, komputer, stabilne łącze internetowe), które są niezbędne do przejścia na zdalny tryb nauki – takie dane płyną z sondażu przeprowadzonego wśród rodziców uczniów z woj. warmińsko-mazurskiego na zlecenie firmy Nexera - operatora światłowodowej sieci dostępowej.

Mazurskie szkoły vs zdalne nauczanie
Od 25 marca br. zgodnie z rozporządzeniem MEN, polskie szkoły mają obowiązek nauczania na odległość. Wcześniej, w związku z zamknięciem szkół i placówek edukacyjnych, tylko zalecano zorganizowanie uczniom zajęć online. Kilka dni po wprowadzeniu takiego obowiązku, firma Nexera, która buduje i zarządza światłowodową siecią dostępową na terenie m.in. woj. warmińsko-mazurskiego, zleciła przeprowadzenie sondażu wśród mieszkańców Regionu posiadających dzieci w wieku szkolnym. Zapytano ich o doświadczenia związane ze zdalnym nauczaniem. 32% rodziców, którzy wzięli udział w badaniu przyznało, że ich pociechy mają zorganizowane nauczanie online ze wszystkich przedmiotów szkolnych, a 36% stwierdziło, że tylko część zajęć szkolnych prowadzona jest 
przez Internet. 

Technologia, co uczy
Rodzice zostali zapytani również o to, z jakich programów/narzędzi korzystają nauczyciele prowadzący internetowe lekcje. Wg 41% respondentów do nauki online wykorzystywane są media społecznościowe (Facebook, Messenger, Youtube). Niewiele mniej, bo 35% wskazuje na internetowe serwisy edukacyjne. 29% rodziców stwierdziło, że lekcje online odbywają się za pomocą platform webinarowych lub e-learningowych, do których szkoła posiada dostęp, a 24% twierdzi, że zajęcia prowadzone są za pomocą programów do komunikacji i telekonferencji (np. Skype, Microsoft Teams, Google Hangout) – pokazują wyniki sondażu Nexery przeprowadzonego przez InsightOut Lab. 

Narzędzia i stabilne łącze internetowe na wagę złota
Zdaniem 84% rodziców z Warmii i Mazur, Internet jest podstawowym narzędziem do nauki online. Jednocześnie aż 89% badanych przyznało, że nie wszystkie dzieci posiadają niezbędne narzędzia do zdalnego trybu nauczania, takie jak komputer, czy laptop na własne potrzeby oraz dostęp do stabilnego i szybkiego łącza.

 - Wprowadzenie nauczania online było dla wielu szkół zupełnie nowym wyzwaniem, z którym niespodziewanie przyszło się mierzyć dyrektorom i nauczycielom, jak również rodzicom i uczniom. Wielu z nich nie miało możliwości odpowiednio przygotować się do nowej sytuacji, w tym wyposażyć w rozwiązania cyfrowe, jak również dostęp do szybkiego i stabilnego łącza. Niestety na internetowej mapie Polski, również m.in. w województwie warmińsko-mazurskim, nadal widnieją tzw. „białe plamy”, czyli miejsca, które nie są podłączone do szerokopasmowej sieci. Doświadczenia ostatnich tygodni pokazały, że rozwijanie infrastruktury telekomunikacyjnej w Regionie jest podstawą nie tylko do tego, aby przeciwdziałać wykluczeniu cyfrowemu, ale również, aby wyrównywać szanse w dostępie do edukacji online - komentuje Paweł Biarda, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w firmie Nexera, pierwszego w Polsce operatora hurtowego światłowodowej sieci dostępowej o dużej skali.

Jak nauka wygląda w praktyce?
Średnio jedna trzecia badanych rodziców z Warmii i Mazur jest zdania, że zarówno polscy uczniowie (35%) i nauczyciele (33%) są gotowi na naukę online. Nieco mniej optymistycznie oceniane są pod tym kątem szkoły - 23% badanych uważa, że są one przygotowane na to, aby prowadzić zdalne nauczanie. 

 

- W obecnych warunkach nauczyciele pracują zdalnie ze swoich domów, a do prowadzenia zajęć wykorzystują Internet. Głównym narzędziem, za pomocą którego kontaktujemy się z uczniami i rodzicami jest obecnie platforma Microsoft TEAMS, za pomocą której prowadzone są zajęcia online. Ponadto nauczyciele często korzystają z różnego rodzaju platform edukacyjnych, takich jak np.: Epodręczniki, gov.pl/zdalnelekcje, matzoo, kahoot, wordwall, learning apps. Dziennik elektroniczny Librus pozostał głównym dokumentem ewidencjonującym postępy w nauce uczniów oraz czas pracy nauczycieli. Pracujemy zgodnie z dotychczasowym planem lekcji, jednak tylko połowa lekcji odbywa się online. W przypadku pozostałych zajęć, nauczyciele przygotowują zadania i przesyłają materiały do samodzielnej nauki. Pozostają jednak do dyspozycji uczniów, którzy mogą się z nimi skontaktować przez platformę TEAMS i poprosić o wyjaśnienie lub sprawdzenie wykonanych zadań. Niestety dostrzegamy też wiele wyzwań zdalnego nauczania. Największą bolączką jest dostęp do stabilnego Internetu – wielu rodziców posiada Internet tylko w swoich telefonach komórkowych lub zasięg łącza jest za słaby, aby bez przeszkód łączyć się za pomocą komunikatorów. W okolicy Bukwałdu tylko w szkole Internet jest stabilny, co zawdzięczamy sieci światłowodowej. Z tego też powodu część nauczycieli mieszkających w okolicy prowadzi lekcje online ze szkoły, a nie ze swoich domów. – komentuje Anna Zduńczyk, dyrektor Szkoły Podstawowej w Bukwałdzie, w powiecie olsztyńskim. 

Ewa Ostrowska, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Janowcu Kościelnym (powiat nidzicki) wskazuje na jeszcze jeden problem zdalnego nauczania. 

- Nasza szkoła od niedawna posiada dostęp do szybkiego Internetu. Do każdej klasy zakupiony został też komputer, a niektóre sale są wyposażone w projektory i tablice interaktywne. Od niespełna roku wykorzystujemy także e-dziennik Librus. Niektórzy nauczyciele potrzebują też szkoleń w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, które pozwolą im sprawniej posługiwać się nowymi narzędziami. Brakuje też doświadczenia w prowadzeniu zdalnego nauczania, zarówno ze strony nauczycieli, jak i rodziców i uczniów. Podczas nauczania przez Internet kadra pedagogiczna najczęściej korzysta z takich narzędzi jak: e-dziennik, platforma edukacyjna: e- podręczniki, media społecznościowe, komunikatory typu messenger. Problematyczną kwestią jest brak sprzętu wśród uczniów i brak dostępu do szybkiego Internetu w ich domach. Większość rodzin posiada jedynie Internet mobilny, a w czasie intensywnej pracy zdalnej często występuje przeciążenie sieci – mówi Ewa Ostrowska, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Janowcu Kościelnym.


Internetowe rewolucje w edukacji
Więcej niż co dziesiąty rodzic (12%) z Warmii i Mazur przyznał, że niezależnie od epidemii koronawirusa ich dziecko codziennie lub prawie codziennie wykorzystuje Internet do samodzielnej nauki. Jednocześnie 69% badanych stwierdziło, że dzieci powinny mieć więcej zajęć, które pokażą im w jaki sposób można korzystać z Internetu w celu zdobywania wiedzy – wynika z sondażu Nexery.

- Możemy przypuszczać, że nauczanie online będzie odgrywało coraz większą rolę w systemie edukacji – zwłaszcza biorąc pod uwagę, to, że część uczniów na co dzień wykorzystuje Internet do tego, aby czerpać i poszerzać swoją wiedzę. Warunkiem rozwoju tego modelu nauczania jest powstanie szerokopasmowej sieci internetowej na terenie całego kraju, zwłaszcza w tych Regionach, gdzie nie było to dotąd możliwe, czyli w mniejszych miejscowościach i wsiach. Nie powinniśmy również zapominać o tym, jak istotne jest podłączenie do stabilnej sieci szkół i jednostek edukacyjnych. To pozwoli nauczycielom wprowadzać nowoczesne metody dydaktyczne, a dzieciom nabywać i poszerzać kompetencje cyfrowe. Do 2021 r. w zasięgu sieci światłowodowej Nexery będzie prawie 3 tys. szkół i jednostek oświatowych z 4 Regionów Polski, w tym 348 z woj. warmińsko-mazurskiego i 153 z sąsiadującego powiatu płockiego na Mazowszu. Każda szkoła w sieci Nexery, będzie również włączona do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE) i ma zagwarantowane łącze o prędkości 100Mb/s. Usługa jest finansowana ze środków budżetu państwa, a szkoły za nią nie płacą – mówi Piotr Wieczorkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacji w firmie Nexera.

 

Sondaż NEXERY - badanie zostało zrealizowane przez InsightOut Lab na zlecenie operatora telekomunikacyjnego firmę NEXERA. W celu zebrania wywiadów wykorzystano metodę CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu Ariadna. Badanie przeprowadzono między 27 a 30 marca 2020 r. na grupie 2098 osób.                                                                                                                                                                                                                                                                                                              Nexera to pierwszy w Polsce wyłącznie hurtowy operator telekomunikacyjny o dużej skali, rozwijający światłowodową sieć dostępową (NGA) o wysokiej przepustowości (min.100 Mb/s). Udziałowcami Nexery są firmy od lat działające na globalnym rynku telekomunikacyjnym: Infracapital oraz Nokia.

 

informacja prasowa
Udostępnij:
Oceń:

Komentarze (3)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

sempre
23.12.2022, 10:38
sempre
Czy wdrożenie Office 365 ma sens? Zerknijcie na to - https://www.teleaudyt.pl/microsoft-365/ Myślimy nad tym. Jak to oceniacie? To solidne rozwiązania?
mieszkaniec
22.01.2021, 21:29
mieszkaniec
Jakiś czas temu w jednym z braniewskich p nauczycielka robiąc zakupy prowadziła lekcje ,jak się chce można i tak
Hania
13.01.2021, 22:31
Hania
Genia, a dlaczego Twój kolega Roman nie prowadzi zajęć, warto by zainteresować tym rodziców...zważywszy na fakt,że tak kiedyś chciał dyrektorować!A tak pod[iy zbierałyśmy żeby go bronić już parę lat temu.