Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy czynni podatnicy VAT ( w tym rolnicy), prowadzą ewidencję VAT w formie elektronicznej oraz przesyłają ją jako JPK_VAT. Pierwszy JPK_VAT należy przesłać za styczeń 2018 r. do 26 lutego 2018 r. Do wysyłania plików JPK_VAT potrzebny będzie podpis elektroniczny lub profil zaufany, będący bezpłatnym i rekomendowanym przez MF narzędziem do autoryzacji JPK_VAT.
Ministerstwo Finansów zdecydowało ponadto o czasowym uruchomieniu możliwości uwierzytelniania pliku tak zwanymi danymi autoryzującymi. Wysyłka JPK bez podpisu kwalifikowanego a z podpisem kwotą przychodu dotyczy jedynie jednoosobowych działalności gospodarczych osób fizycznych. Nie będzie możliwe użycie tego sposobu przez spółki cywilne, jawne czy partnerskie ani przez spółki z o.o. Ministerstwo Finansów na stronie internetowej ( www.jpk.mf.gov.pl) udostępniło bezpłatną aplikację „ e-mikrofirma”, a na kanale YT MF dostępna jest seria (6 części) instrukcji wideo, która prezentuje kluczowe funkcjonalności aplikacji: uruchomienie, wystawienie faktury, edycja faktury, faktura zakupu, rozliczenia i ewidencje, generowanie i wysyłka JPK_VAT.
W ramach zaplanowanych przez Ministerstwo Finansów udogodnień dla mikroprzedsiębiorców, do 23 lutego br. w godzinach pracy urzędy skarbowe będą wspierać przedsiębiorców w prawidłowej realizacji nowego obowiązku przesyłania plików JPK_VAT. Dodatkowo, 24 lutego br. w godzinach od 9.00 do 13.00, we wszystkich urzędach skarbowych będą zorganizowane dyżury, podczas których będzie możliwość założenia profilu zaufanego oraz skorzystania z wsparcia ekspertów w zakresie JPK.